Anja van Gerwen leerde saxofoon spelen toen ze 41 jaar was

“Ik vind het jammer dat ik niet eerder begonnen ben. Ik heb zoveel plezier. Ik ben superblij dat ik muziek ben gaan maken.”

“Ik ben in september 2016 lid geworden. Ik ben begonnen bij blaaskapel de Turvers op bekkens. Toen dacht ik al: ‘dat is toch wel erg leuk, dat muziek maken’. Dus toen de oproep van de harmonie kwam dat er les werd gegeven voor volwassenen, dacht ik: ‘nu moet ik mee gaan doen. Gewoon beginnen. En dan zien we wel.’”

“De ontvangst was superfijn. Ik ging blokfluit spelen en dacht: ‘welk instrument ga ik daarna doen?’ Dat werd saxofoon. Ik weet nog dat Ellen Kuijpers zei: ‘dan krijg je les van Tjeu Snoek.’ Toen dacht ik: ‘Tjeu de dirigent?!? Daar heb ik schrik van!’ Toen zei Ellen: ‘hoeft niet, da’s echt een hele leuke man’. Dus ik heb les gehad van Tjeu. Na een jaar kwam ik bij het B-orkest. Inmiddels speel ik ook bij het A-orkest.”

“Ik word aan alle kanten geholpen.”

“Het noten lezen was nieuw voor me. Dat ging verrassend goed. In het begin was ik fanatiek met oefenen. Voor de Turvers heb ik alle muziek in het notatieprogramma MuseScore geschreven. Daar heb ik extra goed noten mee leren lezen.”

“Het noten lezen gaat dus goed. Maar bij de mollen en de kruizen denk ik nog wel ooit: ‘oei’. Bij drie mollen weet ik het niet meer. Maar tijdens de repetitie zit ik naast mensen die het wel weten. Ik word aan alle kanten geholpen. Of ik sla die nootjes gewoon over.”

“Ik vind het zo jammer dat ik niet eerder begonnen ben. Ik heb zoveel plezier, vind het zo’n leuke vereniging. We hebben al hele mooie optredens gehad, ik heb de concertreis mee mogen maken. Het levert me zoveel op. Ik ben gewoon superblij dat ik muziek ben gaan maken.”