Everhard Winters Wisselbeker Festival

• Someren
  • Nederland

Everhard Winters Wisselbeker Festival

Op 1 november vindt in het Sociaal Cultureel Centrum de Ruchte in Someren het 46e Everard Winters Wisselbeker Festival (EWWF) plaats. Dit jaarlijkse muziekfestival wordt altijd gehouden op de eerste zondag van november, voor fanfares en harmonieën uit de gemeenten Someren, Heeze-Leende en Cranendonck, samen verenigd in De Kleine Kring.

Hoewel de verenigingen uitkomen in heel verschillende divisies, wordt elke vereniging door de vakjury  beoordeeld naar de prestatie tegen de achtergrond van de divisie waarin elk korps formeel is ingedeeld. Zo kan een korps, dat 2 of 3 divisies lager is ingedeeld het festival toch winnen, zoals de laatste jaren ook enkele malen is gebeurd, dit ondanks enkele deelnemers uit de 1e divisie.  Zo’n korps levert dan ook echt een heel bijzondere prestatie maar wel op het  niveau dat van hen verwacht mag worden. In de vakjury nemen dit jaar plaats H. Ramaekers en F. van Dun.

Harmonie St. Antonius behoort niet tot De Kleine Kring, maar heeft de gelegenheid gekregen om dit jaar deel te nemen aan dit festival, omdat we ons graag willen laten beoordelen ter voorbereiding op het aanstaande concours te Veldhoven.

Voor de bezoekers aan dit festival: In de categorie Traditioneel zijn er  4 deelnemers en in de categorie  Vrije Keuze 2 deelnemers. Deze laatste categorie is enkele jaren terug geïntroduceerd om de verenigingen de mogelijkheid te bieden ook te kunnen kiezen voor een meer populair programma, daarbij eventueel ondersteund door bijzondere solisten, zangers, zangeressen en/of dans. Op deze manier is deelnemen voor iedereen mogelijk, maar dan eventueel met het repertoire waar men in deze periode vooral aan heeft gewerkt. In overleg met de verenigingen die aangesloten zijn bij de Kleine Kring is besloten het wedstrijdelement uit het festival te halen. Er zal dan ook geen prijs meer uitgereikt worden, enkel een beoordeling van de vakjury.

Iedereen is van harte welkom om te komen kijken en luisteren. PROGRAMMA EWWF

Kaart wordt geladen...